روز 12 آبان ماه سال 1371 درست سی سال قبل تیم ملی ایران یکی از بدترین روزهای تاریخ فوتبال خود را تجربه کرد

در روز 12 آبان 1371 تیم ملی ایران در سومین بازی خود در مسابقات جام ملت های آسیا که به میزبانی ژاپنی ها در شهر هیروشیما برگزار می شد، برابر تیم ملی این کشور 1-0 بازنده شد.

به گزارش طرفداری، در روز اول مسابقات ایران برابر کره شمالی 2-0 برنده شد و امارات و ژاپن مساوی کردند. در روز دوم ایران با امارات و ژاپن با کره شمالی مساوی کردند.

قبل از بازیهای روز سوم ایران با یک برد و یک مساوی تیم اول گروه بود و امارات و ژاپن هر کدام 2 مساوی داشتند و کره شمالی با یک مساوی و یک باخت آخر بود.

اشتباه این بود که بازی های سوم گروه همزمان نبود و ابتدا امارات - کره شمالی و سپس ایران - ژاپن باید با هم بازی می کردند.

وقتی امارات 2-1 کره شمالی را برد و صعود خود را قطعی کرد، هراس به اردوی تیم ملی افتاد چرا که حالا باید ایران برابر ژاپن میزبان شکست نمی خورد و اگر می باخت از دور رقابت ها حذف می شد.

تیم ملی با عابدزاده، زرینچه، محرمی، نادر محمدخانی، رضا حسن زاده، قایقران، مهدی فنونی زاده، ابطحی، کرمانی، شاه محمدی و پیوس بازی را شروع کرد.

شاه محمدی در ابتدای نیمه دوم اخراج و ایران مجبور شد بازی را 10 نفره ادامه دهد، در دقیقه 87 کازویوشی میورا بالاخره دروازه تیم ملی را باز کرد و یک دقیقه بعد، داور نادر محمدخانی را هم اخراج کرد، بازیکنان تیم ملی که عصبی شده بودند، به سمت داور هجوم آورده و بازی با تشنج فراوان به پایان رسید.

در پایان مسابقات پیوس، کرمانی و محرمی یک سال و نادر محمدخانی و جمشید شاه محمدی 2 بازی ملی محروم شدند.